همایش بین‌الملی بسته بندی، صنایع دستی و توسعه پایدار 1394

توسعه علم در جهان حاصل تبادل اندیشه، علم و تجربیات اندیشمندان، محققین و صاحب نظران رشته های مختلف است، این امر موجب پویایی و توسعه جوامع شده و زندگی بشر را به سوی آمال و آرمان ها سوق می دهد؛ لذا همکاری و مشارکت در اندیشه و عمل «توسعه پایدار» را به ارمغان خواهد آورد.

واژه توسعه پایدار اولین بار به طور رسمی ‌توسط کمیته جهانی محیط زیست در سال ۱۹۸۶در گزارش «آینده مشترک ما» مطرح شد و در اواسط دهه ۱۹۹۰بدین ترتیب شکل گرفت که رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی به گونه‌ای صورت گیرد که سرمایه‌های زیست محیطی و نیازهای توسعه برای نسل آینده دچار نقصان نگشته و منجر به تأمین مداوم نیازهای بشری و رضایت مندی نسل حاضر و نسل های آینده شود. چنین توسعه ای (در محورهای کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری) با حفاظت زمین، آب و ذخائر ژنتیکی گیاهی و جانوری همراه است، تخریب زیست محیطی به همراه ندارد، از فناوری مناسب استفاده می کند، از نظر اقتصادی بالنده و پایدار و از نظر اجتماعی مورد قبول است. جالب آنکه صنایع دستی و بسته بندی علوم و فنون خاصی هستند که هریک به نوعی بهره مند و در ارتباط با موارد یاد شده اند.

از سوی دیگر هم اکنون حدود دو دهه است که مباحث پیرامون توسعه پایدار و دستیابی به آن در دستور کار همه کشورهای جهان قرار دارد و همه دولت ها با توجه به زمینه های فرهنگی و اعتقادی خود تلاش دارند تا سهم خود را در این نهضت بزرگ جهانی ایفا نمایند، ایشان براین امر واقفند که طی این طریق تنها با «جهانی اندیشیدن و محلی عمل نمودن» ممکن می باشد. ایران نیز از این قاعده مستثناء نیست.

از این رو دبیرخانه مجموعه کنفرانس های ملی بسته بندی نخستین کنفرانس خود را بنا به مقتضیات و نیاز کنونی کشور به موضوع «بسته بندی صنایع دستی و توسعه پایدار» اختصاص داده است، چراکه علاوه بر نیازهای کاربردی تجارت و خرید و فروش محصولات صنایع دستی به بسته بندی، این حوزه در کنار ارزش اقتصادی، از ارزشهای فرهنگی و اجتماعی بالایی برخوردار است.

اين کنفرانس به دنبال آن است كه با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياستگزاران و مديران، سازمانهاي ذي ربط و علاقه مند، مهندسين طراح و متخصصان، فعالین بازار و تجارت و علاقه مندان به موضوع بسته بندی و صنایع دستی به تبيين مفاهيم، اهداف و معرفی ایده ها و طرح های مفید و نوآورانه در زمینه بسته بندی محصولات متنوع صنایع دستی بپردازند. این فرصتی مناسب است برای تبادل نظر، ارائه ی اطلاعات و یافته های پژوهشی و تجربی مراکز علمي، تحقيقاتي و صنعتی و خدماتی کشور.

بسته‌بندی بیشتر به عنوان ابزاری برای نگهداری، حفاظت و تجاری کردن کالا در جهت فروش و توزیع کالا بشمار می آید، ولی نه تنها ابزار قدرتمند بازاریابی است، بلکه رسانه‌ای معتبر نیز به حساب می آید. بسته بندی می تواند در تبلیغ و ترویج محصولات نقش بسزایی داشته باشد. از این رو فراگیرترین صنعت دنیاست و تقریبا همه صنایع با آن درگیر هستند و کمترکالایی هست که بدون بسته‌بندی وجود خارجی داشته باشد. حفاظت محصول، ارتباط با مشتری، امکان استفاده ساده‌تر و سریع‌تر برای مصرف‌کننده، جایگاه سازی برند برای محصولات، و زیبایی شناسی در کنار دهها ویژگی دیگر، بسته بندی را در طیف وسیعی از علوم و تخصص ها قرار می دهد، از هنر تا مهندسی و صنعت.

بر اين اساس، دبیرخانه کنفرانس با افتخار از تمامي متخصصان، كارشناسان، دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان مراكز علمي، تحقيقاتي و صنعتی، هنرمندان و صنعتگران دعوت مي نماید با شرکت در اين رويداد مهم ملی در ارائه آخرين دستاوردهاي علمي و اجرايي مشارکت نموده و زمينه دستيابي به اهداف فوق را فراهم سازند.

جوامع دنیای امروزی متشکل از سازمان هایی هستند که برای مردم آن جامعه به تولید کالا یا خدمات می پردازند و از این راه منتفع می گردند. با توجه به جمعیت بسیار زیاد جوامع، بدون وجود مجموعه ای به هم پیوسته و ترکیبی، که ايجاد فرصت‏ هاي جديد کسب و کار، کاهش هزينه، سهم بازار بيشتر و بهبود انگيزه تولید، عرضه و تقاضا را فراهم سازد، توسعه درهیچ شکلی ازآن میسر نخواهد بود. لذا، برای نیل به اهداف عالی و رشد و تعالی فرهنگی، اقتصادی و صنعتی خود و نسل آینده توجه به مقوله ای چون صنایع دستی که سرشار از ارزش های گوناگون و دانش بومی است کاری مفید به فایده خواهد بود، خصوصا که برای کشورما صنایع دستی پس از « نفت» منبع و پشتوانه اقتصادی مهمی به شمار می آید.

صنایع دستی ایران با داشتن بیش از ۲۵۰ رشته در ۱۴ گروه از نظر تنوع حایز رتبه اول در دنیاست. این نمونه های عینی، یادبودهای فرهنگی هستند که حاصل توأمان ذوق و رنج مردان و زنان در طول تاریخ می باشند؛ بنابراین در مرحله عرضه، جامعه ای از جنس خود، یعنی فنی-هنری و فرهنگی نیاز دارند تا روند این افتخارآفرینی در میدان رقابت امروزی تداوم یابد. صنایع‌دستی یکی از ابزارهای بسیار مهم و کارآمد در زمینه تبادلات فرهنگی است و در شرایط کنونی جهان که همه جوامع و تصمیم‌ گیرندگان سیاسی و فرهنگی کشورها اشاعه و نفوذ فرهنگ مردم خود به سایر مرزها را در دستور کار خود قرار داده اند می توانند به کمک بسته بندی شایسته به «ویترین فرهنگی» تبدیل شوند و تواماً سطح اقتصادی و اجتماعی کشور را ارتقاء دهند.

بطور کلی محصولات صنایع دستی یا در داخل کشور خریداری می‌شوند و یا از طریق صادرات به دست خریداران خارجی می‌رسند که هرکدام از این موارد توجه و طراحی مخصوص به خود را می‌طلبد و متاسفانه هنوز در این زمینه کار شایسته ای صورت نگرفته است. مدت‌هاست چالش پیش‌روی فروش و صادرات صنایع دستی درایران از نظر هر مدیر یا مسئول، تولید کننده و توزیع کننده ای نبود بازاریابی و بسته بندی خوب است، به حدی که تصور می شود بسته‌بندی می تواند در افزایش و بهبود این امر نقشی در حد معجزه ایفا کند. از همین رو، حال که برای خروج از کیفیت نامناسب عرضه و صادرات این محصولات فرهنگی از طراحان و تولیدکنندگان بسته بندی کشور و اجرای برنامه های تدوین شده استمداد طلبیده می شود، برگزاری کنفرانس حاضر از اهمیت و ضرورت خاص برخوردار بوده و گامی مؤثر برای هم افزایی و کسب دستاوردهای ارزشمند خواهد بود.

مشارکت کننده
0 +
سخنرانی
0 +
مقاله
0 +
اثر
0 +
محور مقالات

محیط زیست و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
خلاقیت و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
بسته‌بندی صنایع‌دستی و صنعت چاپ؛
هویت و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
آینده و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
فضای مجازی در بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
فن‌آوری‌های نوین در بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
طراحی پایدار و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
کنترل کبفیت و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
مواد وبسته‌بندی صنایع‌دستی؛
مشتری نداری و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
فرهنگ جامعه و بسته‌بندی صنایع‌دستی؛
بسته‌بندی صنایع‌دستی و گرافیک؛
بسته‌بندی، تبلیغ و ترویج محصولات صنایع‌دستی؛

محور آثار

طراحی بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی؛
طزاحی محصولات صنایع‌دستی با کاربری بسته‌بندی؛
طراحی بسته‌بندی محصولات مواد غذایی سنتی جهت فروش و صادرات؛
طراحی بسته‌بندی پوشاک؛

زمان‌بندی
اعلام فراخوان دریافت مقاله و اثر
21 آبان ماه 1394
برگزاری همایش
01 اردیبهشت ماه 1394
اعلام نتایج داوری مقاله و اثر
28 آذر ماه 1394