سابقه اولین طراحیها بسیار کهن است.شاید بتوان گفت قدیمیترین طرحها مربوط به دورانی است که بشر درون غارها زندگی میکردهاست.نقشهای درون غار لاسکو و آلتامیرا در فرانسه نمونههایی از این قبیل هستند.طراحی مردمان غارنشین با آئین ویژه و به دست افراد معدودی انجام میگرفت.اینطور حدس زده شده که هدف از این نقوش جنبه جادویی برای جلوگیری از سوانح طبیعی و افزایش قدرت در طبیعت بکار میرفتهاست.ابزار طراحی بشر اولیه بسیار ابتدایی بود و از سوخته چوب همراه با چربی و پیه حیوانات استفاده میکردند.
بین سده شانزدهم تا سده نونزدهم اهمیت طراحی در مقایسه با اهمیت رنگپردازی بحث اصلی هنرمندان غربی بود و بر این مبنا هنر فلورانسی نیکولا پوسن و انگر از هنر ونیزی روبنس و دلاکروا متمایز شد. در شرق دور از گذشته تاکنون مرزی میان نقاشی و طراحی وجود نداشت و قلمو وسیله اصلی هر دو شاخه محسوب میشده است. در ایران پس از اسلام طراحی به عنوان نقشهای برای نگارگری به حساب میآمد و ابتدا طرح را با خطوط بیرنگ بروی کاغذ میکشیدند و سپس به رنگپردازی میپرداختند.در اواخر سده دهم هجری/شانزدهم میلادی طراحی از نگارگری مستقل شد و هنرمندانی مانند رضا عباسی، محمدی و شیخ محمد آن را به کمال رساندند.
از همین رو دانشگاه الگارو پرتغال، موسسه هنرهای آفام در صدد برپایی کنفرانس بین المللی بازاریابی و طراحی (ICMD 2018) در مهر ماه 1397 در شهر پرتغال میباشند. از آنجایی که بازاریابی در شاخه های مختلفی در حال گسترش است، تعامل بین رشته ای برای هر 2 رشته میتواند راهگشایی برای ورود بهینه تر در کازارهای کار باشد.
فرصتی استثنایی برای اساتید دانشگاه، دانشجویان و پژوهشگران است تا تجربیات و نتایج پژوهشهای خود را در ارتباط با موضوعات گوناگون مرتبط با حوزههای طراحی و بازاریابی، مبادله و با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این رویداد بینالمللی که در 26 و 27 مهرماه 1397 در شهر فارو (Faro) در کشور پرتغال برگزار خواهد شد، زمینههای توسعه و تعالی دانش نظری، انتقال تجربیات و مشارکت در پژوهشهای فرارشتهای را برای پژوهشگران هر دو حوزه فراهم کرده است
رویدادهای آفام از زیر مجموعه های هلدینگ “موسسات هنرهای آفام” در سال ۱۳۹۱ به همت جمعی از اساتید و هنر دوستان ایرانی بنا نهاده شد. این مجموعه با شعار “همه حق انتخاب دارند”، دبیرخانه ای مجهز برای تمامی رویدادهای علمی و تجاری بنا نموده و توانسته است با همکاری بین سازمانی و برون سازمانی، دبیرخانه ای کارآمد، موفق و پویا را گردهم آورد.